Elämäntaitoja ja oppimista liikkeen avulla

Elämäntaitoja ja oppimista liikkeen avulla

Liikunta ja liike vuorovaikutuksen, ilmaisun, luovuuden ja yhteisöllisyyden rakentamisen välineenä. Mitä se tarkoittaa? Sanna Virtanen, Happia Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja, alakoulujen toiminnallisen opetusratkaisun Breikkerin äiti kertoo omin sanoin.

Olen varsin onnekas liikuntakasvatuksen opettaja, sillä olen saanut mahdollisuuden työurallani opettaa kaikilla oppiasteilla alakoulusta aikuiskoulutukseen. Olen avoin uusille kokeiluille ja luovuuden antamille mahdollisuuksilla ja varmasti siksi opettajan töiden rinnalla toiminut useissa kehittämishankkeissa, joissa on luotu ratkaisuja hyvinvoinnin lisäämiseen eri näkökulmista. Muutaman viime vuoden aikana olen lisäksi ohjannut opiskelijoita näyttötutkintomestarina.

Lapsesta asti olen harrastanut voimistelua ja tanssia ja niiden parissa myös valmentanut, kouluttanut ja tuomaroinut 20 vuotta, muutama koreografiaprojekti on päätynyt kansainvälisillekin areenoille. Yksi rakkaimmista mielenkiinnon kohteistani omien lasteni syntymän jälkeen on ollut perheiden ja lasten liikuttaminen. Niiden parissa olen toiminut valtakunnallisena kouluttajana 10 vuotta.

Nämä kokemukset ovat avartaneet näkemyksiäni elämänkaaren kattavasta oppimisesta ja eri vaiheiden mukanaan tuomista valmiuksista, tietojen ja taitojen omaksumisesta sekä haasteista. Minulle liikunta ja liike on aina ollut vuorovaikutuksen, ilmaisun, luovuuden ja yhteisöllisyyden rakentamisen väline. Olen valjastanut liikkeen myös tunteiden käsittelemisen kanavaksi. Toiminnallista oppimista olen toteuttanut omassa työssäni alusta asti ja ymmärtänyt liikunnan positiiviset vaikutukset oppimiseen. Itse olen nähnyt vaikutukset etenkin monikanavaisuuden näkökulmasta: kun opeteltava asia tulee useamman aistin kautta, sen omaksuminen on helpompaa ja muistijälki on vahvempi. Toiminnallisuus on mahdollistanut turvallisen, yhteisöllisen ilmapiirin luomisen ja istumisen vähentämisen.

Breikkerin idea on hautunut päässäni, sillä olen jo muutaman vuoden ajan täydennyskouluttanut opettajia ja varhaiskasvattajia liikunnallistamiseen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Kun uusi opetussuunnitelma lanseerasi laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ihmisenä ja kansalaisena kasvamiseen, idea oli helppo sitoa suoraan opetussuunnitelmaan. Laaja-alainen osaaminen sisältää sydäntäni lähellä olevia tärkeitä elämäntaitoja kuten itsetuntemuksen vahvistaminen, vuorovaikutus-, tunne-, ja ongelmanratkaisutaidot sekä kestävän yhteisön ja ympäristön rakentaminen. Keräsin ympärilleni tiimin innovatiivisia ihmisiä, jotka innostuivat kehittämisestä ja näin syntyi elämyksellinen hyvinvointikasvatuksen konsepti Breikkeri.

Olen nauttinut valtavasti moniammattillisesta tiimityöskentelystä ja ilolla ottanut vastaan yhteydenottoja, joiden kautta yhteistyötä laaja-alaisiin liittyen voidaan vahvistaa jatkossa ja laajentaa eri oppiasteille. Kiitän koko tiimiä heittäytymisen rohkeudesta, kehittämisen palosta ja ammattitaitonsa jakamisesta.

Tie on auki, tähtiin saakka!

Tutustu Breikkeriin, Ömppeihin ja muuhun sisältötyöryhmään tarkemmin täällä.