Breikkerin pedagogiikkaa kehitettiin alunperin oululaisten opettajien yhteistyönä

Breikkerin pedagogiikkaa kehitettiin alunperin oululaisten opettajien yhteistyönä

Breikkeri on Happia Oy:n kärkituote ja se julkaistiin 2017 elokuussa alakouluille. Vuosi myöhemmin Breikkeri sai rinnalleen valloittavan pikkusisaren Breikkeri Juniorin, joka on suunnattu varhaiskasvatukseen. Breikkerin ensimmäisiä pedagogisia sisältöjä suunnittelivat opettajat Sanna Virtanen (Breikkeri-konseptin äiti, yrittäjä Happia Oy), Paula Puumalainen ja Anniina Perttunen.

 

IMG_3386

Elokuussa 2017 Breikkerin ensimmäinen versio oli valmis. Sanna hyppäsi Happialle yrittäjäksi ja matkan varrella ympärille löytyi vahva moniammatillinen tiimi viemään Happiaa eteenpäin. Paula ja Anniina puolestaan jatkoivat luokanopettajina Ritaharjun ja Kaakkurin kouluilla Oulussa. Opetiimi kokoontui kuitenkin hetki sitten reunionin merkeissä muistelemaan kesää 2017, jolloin Breikkerin sisältöjä synnytettiin ja käymään läpi vauhdikasta paria vuotta. Sanna muistelee alun vaiheita.

– Paula ja Anniina olivat opettajat, jotka vein aikanaan lounaalle ja kerroin konseptin ideasta ja muutamista sisällöistä, joita olin kehitellyt. Tunnen molemmat useamman vuoden takaa, joten luotin heidän idearikkauteensa ja heittäytymiskykyynsä. Niin siinä kävikin, että he lähtivät kehittämistiimiin mukaan. Meillä oli melko äänekäs ja naurun täyteinen kesä vuonna 2017, kun loimme sisältöjä graafikolle, animaattorille ja koodareille. Kävimme paljon myös syvällisiä keskusteluja lasten itsetuntemuksen vahvistamiseen sekä tunne-, vuorovaikutus- ja läsnäolotaitoihin liittyen. Luimme uutta ops:ia toisillemme ääneen ja pohdimme, miten herättäisimme sen henkiin Breikkerin avulla.

Paula Puumalainen on oululainen luokanopettaja, mediatuottaja ja tanssinopettaja. Breikkeri ja sen kantava ajatus on lähellä Paulan sydäntä.

Paula Puumalainen, yksi Breikkerin sisältötyöryhmäläisistä.

– Minulle on tärkeää tehdä työtä siten, että lapsi tulee näkyväksi ja hänen äänensä kuuluvaksi. Ympäröivän maailman tutkiminen kehollisesti, vuorovaikutuksellisesti ja ilmaisullisesti ovat työni kulmakiviä. Breikkerissä juuri nämä näkökulmat on huomioitu, kun harjoituksia on suunniteltu laaja-alaisten oppimistavoitteiden suunnassa.

Breikkeri-työryhmän suunnitteluprosessia ovat ohjanneet samat periaatteet kuin itse työkaluakin: vuorovaikutus, ilmaisullisuus ja kehollisuus.

– Olen iloinen ja ylpeä ollessani osa suunnittelutiimiä. Mielikuvani myönteisestä, idearikkaasta, hulluttelevasta, mutta silti tehokkaasta ja toimeen tarttuvasta tiimityöstä on vahvistunut tämän kokemuksen myötä.

Anniina Perttunen on luokanopettajatöiden lisäksi toiminut pitkään tanssinopettajana sekä nuorten liikunnan kouluttajana.

Anniina kokee, että opettajana hänen tehtävänsä on olla turvallinen aikuinen, joka tarjoaa lapselle myönteisen ja kannustavan ilmapiirin kehittää omia taitoja ja kasvaa ihmisenä. Breikkeri on oiva apuväline opettajalle siihen, ja siksikin Anniina koki sen tekemisen innostavaksi.

Happia-Anniina-web

– Breikkerin teko on ollut mukava ja avartava oppimismatka siihen, kuinka monia ulottuvuuksia oppimismateriaalin tekemiseen liittyykään. Itselleni opettajuudessa keskeistä on toiminnallisuus, kokemuksellisuus ja monipuolisuus. Myös liikunta, taide ja luovuus näkyvät minulle tärkeinä asioina myös opetuksessani, Anniina kertoo.

Hän kokee, että Breikkerin kasvatuksellinen sisältö on yhtä ajankohtaista kaikenikäisille oppilaille.

– Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat asioita, joita täytyy harjoittaa läpi peruskoulun. Breikkerin tehtävien merkitys syvenee vanhempien lasten kanssa ja jälkipureskelu on erilaista. Tässä on Breikkerin hienous: se on parhaimmillaan silloin, kun opettaja käyttää ohjelmaa ja ryhmänsä tuntemusta fiksusti ja vie harjoituksia itse pidemmälle.

Anniina peräänkuuluttaakin ennakkoluulottomuutta ja mahdollisuuden antamista innostumiselle, jolloin Breikkeri todella helpottaa opettajan arkea.

– Kun Breikkerin sisällöt ja maailma kohtaa open oman ammattitaidon, avautuu mahtava mahdollisuus rikastuttaa kouluarkea ja tuoda laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet kiinteäksi osaksi opetusta.

Lue lisää www.breikkeri.fi